Kształcące podróże Bażyniaka

2017-10-04 17:22:19(ost. akt: 2017-10-04 11:31:00)

Autor zdjęcia: archiwum szkoły

W dniach 18-22.09.2017r. klasa 3A z Liceum Ogólnokształcącego Nr I im Jana Bażyńskiego przebywała na wycieczce edukacyjnej w Krakowie i jego okolicach.
Swoją przygodę rozpoczęliśmy od poznawania tajników pracy górników w Kopalni Soli w Wieliczce. Każdy z nas otrzymał na początek ekwipunek godny górnika składający się z roboczego stroju, kasku, lampy i czujnika metanu.

Następnie pod opieką doświadczonego przewodnika zwanego przodowym uczyliśmy się m.in. zaplatać liny, posługiwać się mapami, czujnikami stężenia metanu i piłą, wyszukiwać sól i ją wydobywać, udzielać pierwszej pomocy. Poznaliśmy tajniki górniczych tradycji i obrzędów. Na koniec, każdy z nas otrzymał dyplom ukończenia kursu Młodego Górnika.

Naszym kolejnym celem podróży był Ojcowski Park Narodowy. Trasę rozpoczęliśmy od zwiedzania Jaskini Łokietka, następnie dotarliśmy do Bramy Krakowskiej i doliny Prądnika ze Źródłem Miłości. Dalej udaliśmy się do Jaskini Ciemnej. Po tym 15km spacerku przejechaliśmy do Zamku w Pieskowej Skale, gdzie kręcone były sceny do takich filmów jak Janosik, Ogniem i Mieczem czy Potop.

Zwiedzanie najważniejszych zabytków Krakowa to okazja do przypomnienia i poszerzenia wiadomości z historii naszego kraju. Najpierw zdobyliśmy Wzgórze Wawelskie z Katedrą Wawelska (zwiedzanie wnętrza z dzwonem Zygmunta i kryptami), Plantami przeszliśmy pod słynne Okno papieskie i dalej na Rynek Starego Miasta. Odwiedziliśmy Muzeum Podziemi Rynku, w którym połączenie nowoczesności z przeszłością pozwala poczuć klimat średniowiecznego miasta Krakowa. Podziwialiśmy również wnętrze Kościoła Mariackiego z ołtarzem Wita Stwosza.

Skorzystaliśmy też z oferty edukacyjnej Muzeum Inżynierii Miejskiej. Wystawy interaktywne „Wokół koła”, „Drukarstwo Krakowskie XV – XX w” i „Więcej światła” są kopalnią wiedzy z różnych dziedzin życia, jak i okazją do powtórzenia wiadomości z różnych działów fizyki.
Jak na klasę politechniczną przystało zwiedziliśmy w Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego wystawę dokumentującą życie i działalność naukową Mariana Smoluchowskiego, zatytułowaną „Pod przewodnią gwiazdą nauki”. W stulecie śmierci Mariana Smoluchowskiego.

Ostatnim punktem naszego programu był Ogród Doświadczeń. Dzielnie w strugach deszczu obserwowaliśmy i przeprowadzaliśmy różne eksperymenty fizyczne. Była to kolejna okazja, aby poprzez zabawę i samodzielne wykonywanie eksperymentów wzbogacić swoją wiedzę o otaczającym nas świecie.

Bogatsi o nowe doświadczenia i wiadomości, zadowoleni wróciliśmy do naszego miasta
i szkoły. Organizatorem wycieczki była pani Wioletta Ewartowska, a drugim opiekunem była pani Jolanta Demczuk.

Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: Bazyniak